fredag 15 mars 2013

Halsduken

Det här är Lisa Bäck. Hon har en ny fin halsduk runt halsen. Om en halsduk kunnat blänka, så hade Lisas halsduk gjort det.
Lisa är boss för socialdemokraterna i Lomma. Vi sprang på varandra utanför apoteket i dag. 
Lisa kom i täten för ett gäng kampanjglada socialdemokrater. 
Alla delade ut lappar med pastoral text om vad som inte gjorts och vad som bör göras osv.
Alla med samma röda halsduk, organiserad knuten runt halsen. Svensk ordning och reda. 
Jag har skrivit det förr: 
Lisa har ett sisyfos arbete framför sig. 
Tänk på mannen med stenen som aldrig kommer upp.
I Lomma kommun är borgarnas makt lika kompakt som kinesiska muren på sina tjockaste ställen.
”Halsduken”, säger Lisa till mig och skrattar, för Lisa verkar trots den där stenen alltid vara glad. 
”Kan moderaterna med sin blåa halsduk, så kan vi”. 
Så är det alltså. 
Kommer nästa val att avgöras av vem som kan producera fram bästa tifo, alltså när supportrarna hyllar sitt lag? Tja, vem vet. 
Oppositionsrådet, Lisa Bäck, har i alla fall kastat halsduken  i Lomma. Jag tror inte Lomma moderathövding, Anders Berngarn, ens bockar sig ner och tar upp den. Den där muren, ni vet.
Avrundar med lite vintriga bilder av Lomma den 15 mars 2013, tagna av Lasse. Märkligt väder. Det är trots allt mitten av mars. 
Gästhamnen ser inte inbjudande ut. Isbelagd. Några halsdukslängder bort en ovanligt vacker bild av min gata, Höjeågatan. Visst bor jag fint, med all rimfrost i trynet.

Inga kommentarer: