fredag 1 mars 2013

Dopinganalys

Det blev ett faslig liv, efter Uppdrag Gransknings dopingrace. Mest och högst skriker norska ledare, förbundsherrar och tränare, samt en medaljtyngd skidkung som hotar med stämning. Här pratar vi om nivåer i falsett klassen mot uppmätta blodvärden, höga som Norges högsta berg, Galdhöpiggen (2469 meter). 
Det har nu fått Norge att nästan gå i krig mot Sverige.
Jag borrade lite i WADA:s dopinglista. 
Det är en gedigen medicinsk rapport med pepetidhormoner, medicinska substanser, tillväxtfaktorer, manipulation av blod och blodkomponenter, narkotiska preparat osv. Ja, t o m gendoping. Alltså användning av normala eller genmodifierade celler. 
Du milde min tid.
På sista sidan under rubriken-Alkohol-läser jag med stigande förvåning, i vilka sporter som alkohol är dopingklassat. 
Ingen av de uppräknade grenarna har någonsin intresserat mig att utöva. Däremot har jag lirat både fotboll, handboll, korgboll och landhockey på barns vis. Jag kan konstatera att det är fritt fram att kröka i dessa sporter. Även skidor går bra. 
Om nu den norska skidkungen varit full som ett svin under en tävling, räknas alltså det inte som doping. 
I karate är spriten dopingklassat, men varken i brottning eller boxning. 
Begriper någon?
Tar man sig några groggar och lyfter med ett segelflygplan i en tävling, är man dopad. Andra sidan spelar det kanske ingen större roll, då man överförfriskad riskerar störta i backen.  
Nej, klokare av det här blev jag inte. Fast vänta lite. 
Gendoping!? 
Vad säger Norge som samlar guldmedaljer på hög i skid-VM? 
Och Milde Petter. 
På nätet hittade jag den här reklamen för gendoping. 
PÅ NORSKA! 
Jag citerar: 
"En slik behandling kan ikke spores ved urin-eller blodtester". 
Det gäller att ligga i framkant. 
Heller hur Norge?

Inga kommentarer: