tisdag 5 februari 2013

Yohio! Snoddas i ny förpackning

Det är väl inte tal om annat. Yohio kan bli hela Europas Snoddas. Fast vägen från Snoddas till Yohio är lång. Över 60 år. 
En bandyklubba. Flottarkärlek. En väl inoljad keps. Folklighet. 
Snoddas Nordgren tog landet med storm. Yohio tog oss väl inte direkt med storm. Fast en gammal Gubbe som jag höjde på både ett och två ögonbryn, för jag gillade låten. 
Gossen var dessutom redan en tränad artist. Förvåningen med androgyna artister kom redan med David Bowie under 1970-talet, så den biten var avklarad. 
Med råge.
Snoddas slog igenom i Hylands Karusellen 1952. Blev hela svenska folkets älskling. Slog publikrekord vart än han drog fram. 
Yohio slog igenom i Melodifestivalen 2013. Är än så länge hela Japans älskling. 
Kommer att putsas av Christer Björkman som ser en ny Loreen-triumf i gossen. Snoddas i ny förpackning. 
Snoddas skördade direkt. Miljoner riksdaler trillade in. Skatten glömdes bort. 
Tidningen SE ryckte ut och berättade om att när fogden gjort sitt, hade Snoddas endast sparken kvar. 
Yohio som kommer från Sundsvall. Äger säkert också en spark.
Vill bara för ordningens skull poängtera att jag gillade när Snoddas sjöng Hadderian Haddera. En gång i tiden umgicks vi i Nässjö eller om det var Tranås. Vi pratade mest skit. 
Snoddas var trött på alla fruntimmer som jagade honom. Han skrev också ett mysig vykort till min mormor som avgudade honom. 
Snoddas som dog 1981 var en trevlig karl. Yohio kommer jag däremot aldrig att träffa. Jo, om Lomma Event lyckas med konststycket att få hit honom till Lommafesten. 
Där fick ni allt lite att jobba med.

Inga kommentarer: