måndag 25 februari 2013

Skyddsängel

Den här tavlan med en skyddsängel som vakar över det lilla barnet, hade jag hängande över min säng under hela min uppväxt. Sedan kom man i målbrottet. Började rocka loss i livet. Tavlan åkte ner. 
Efter min krasch i stentrappan för precis en vecka sedan, åker den nu upp på väggen igen. Jag har blivit medveten om, att det var min skyddsängel som räddade mig från ett fortsatt liv i dimma. I bästa fall.
Utan min skyddsängel, hade jag knappast skrivit dessa rader. Jag hade nämligen världens tur i oturen.
Historien är alldaglig med spets. 
Jag hade varit och gratulerat min son Johan som fyllde år. Samtidigt fått se och möta mitt nya barnbarn som precis kommit hem från BB. En liten underbar välskapt flicka. 
Jag var alltså mer än lycklig, när jag skulle ta bilen och köra hem. 
I stället tappade jag balansen. Föll handlöst baklänges och slog bakhuvudet hårt i stentrappan. 
Min familj hittade mig utslagen. 
Ten and Out.
De fick varsamt upp mig i sittande ställning. 
Johan fyllde en handduk med is. Bulan i bakhuvudet blev en handboll i stället för en fotboll. ”Bra jobbat”, sa ambulanspersonalen om den insatsen.
Resten är historia som jag tidigare berättat om. 
I dag återstår ett otäckt ömmande sårigt område i bakhuvudet-se inlagd bild. Jag har svårt att sova, för jag har ont. 
Hjärnskakning.
Min skyddsängel heter Anna-Lena och är min hustru sedan snart 44 år. Fast även skyddsängeln Gabriel fanns på plats. 
Min son.
FENOMEN 
(1) Grattis Malik Bendjelloul, som fick en Oscar för "Searching for Sugar Man". 
(2) God Morgon Sydnytt. Igår kom Oscars-vinnaren Malik från Ystad. I dag på morgonen från Ängelholm. Resten av veckan då? Kristianstad? 
(3) Hur jag fixat fylla bloggen den gångna veckan är en gåta. Växelspel med korta stunder mellan datorn/sängen.Hårda bud? Visst. Mässfall på gång?

1 kommentar:

Anonym sa...

På Kajgatan 20, JM:s visningslägenhet, hänger Lena Ulvsbäcks tavla Skyddängel. Till salu. Om jag varit som du hade jag skickat någon dit för ett inköp. Du ska icke göra det själv då tavlan hänger en våning upp. Du ska nog undvika trappor i fortsättningen.