lördag 2 februari 2013

Melodifestivalen: Bullgodis!

I kväll bänkar sig större delen av svenska folket, för att avnjuta Melodifestivalen från Karlskrona. Vid sådana här tunga TV-produktioner från SVT, förintas de övriga kanalerna till en dödbakad bulle. 
Hemma i TV-sofforna bullas det, däremot, upp extra med bullgodis. Det är här som fastlagsbullen/semlan förvandlas till melodifestivalbullen framför alla andra oerhört torra trista bullar. Ska det firas, så ska det firas.
Det är också nu som vi med mustasch får problem. Lommabon Herr M som i mums, lägger ut sina bekymmer i ett mail till mig. 
"Pudersocker utgör varje år en förbannelse eftersom det fastnar i mustaschen och dräller ner på vintermörka byxor och lämnar, nästan, outplånliga spår på textilen". 
Jag tar Herr M:s  bull alarm  på största allvar. Det här är allvarligt, Gott Folk. Jag skred genast till verket och testade Herr M:s problem. 
Vad kom jag då fram till?
Jag tycker Herr M överdriver problemet med pudersockret. Det visar sig nämligen hart när omöjligt att inte dränka större delen av mustaschen med grädde. Kladdigt blir det, minst sagt. Hur ska då en mustaschprydd gentleman undvika att kladda ner sig framför alla möjliga vackra jobbiga toner i kväll? 
Mitt lilla experiment visar att det är omöjligt. Jag rekommenderar ett gammal hederligt handfat i emalj. Gult. Stämningsfullt. Fyll det med ljummet vatten och ha det i beredskap bredvid bullen. Man behöver nämligen tvätta inte bara mustaschen utan hela snabeln. 
Spel upp!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vetebröd och vispgrädde.....rälig kombination. Ätes det en kransbit med en klick grädde till också?