fredag 15 februari 2013

Läslust i Lomma: Sveriges första soprumsbibliotek!

Historien bakom Sveriges första soprumsbibliotek, är den här: 
Hustrun var rädd för att jag skulle drunkna i mina boktravar. Till min förskräckelse blev det en utrensning i de digra bokhyllorna. 
”Rädda Gubben”, löd stridsropet. 
Mitt pip om att i stället, ”Rädda böckerna”, hjälpte föga. Bokhögen med kasserade böcker växte. Jag talade för döva öron om att rädda en bok från Bra Böcker 1975. Nu till hustruns geniala idé: 
Andra boende i vår brf Skrattmåsen, kunde dra nytta av böckerna? Locka till lite läslust. Soprummet! Synd att bara kasta all läsgodis.
Föreningens ordförande Anki hängde på. En bokhylla placerades bland  de övriga kärlen med obestämt innehåll, men allt mellan himmel och jord.
Och här står den nu i soprummet. Bokhyllan. Packad med spännande böcker. De boende tycker det är en strålande idé. Låneverksamheten går lysande. Det krävs bara en nyckel till soprummet. Lånetiden är evigheten. Boende skrattar när vi möts i soprummet. Problemet är att de tar med sig 4-5 kasserade böcker och ställer i hyllan, men återvänder hem med 4-5 nya kasserade böcker.
Hur gick det då med mina älskade böcker som skulle gå till de sälla jaktmarkerna? 
Jo, de står travad mot en vägg i ett av våra rum. Hustrun hängde inte riktigt med i svängarna. När hyllan kom på plats, fylldes den med blixtens hastighet med kasserade böcker av andra boende. 
Hustrun sliter sitt hår i förtvivlan. Sveriges första soprumsbibliotek blev nämligen ögonblickligen en dundrande succé. 
Och jag har boken från Bra Böcker 1975 kvar. Nu vilande mot en vägg i hemmets lugna vrå, men i alla fall.

Inga kommentarer: