torsdag 21 februari 2013

Konstskandalen i Lomma: Här skopas Grodan bort?

Det kanske kan tyckas fegt av mig, att sätta ett frågetecken i rubriken. Men jag har svårt att föreställa mig, att statyn Grodan i Lomma Centrum, slutat sina dagar i grävskopans käftar. 
Fast vem vet? 
Hur som helst, så var statyn som slängts i grushögen borta i dag på förmiddagen. Bloggens paparazzi, Peter A, återvände för att ta kompletterande bilder av Damen den Sköna. 
Den 24 april förra året, skrev jag så här på bloggen: ”Lommakonstnären, Gunnar Nylund (1904-1997), skapade en gång i tiden skulpturen Grodan. Efter diverse irrvägar via Finland, hamnade statyn i Lomma. Damen Grodan placerades på Centrumtorget. Fåglar sket ner henne. Rolighetsministrar sprejade henne full med färg och lustigheter. Det var ett hårt liv. Fast värre skulle det bli”. 
Det blev värre än värst. I dag är statyn putz veck. 
Säg inte att grävskopans käftar blev slutstationen? 
Jag får koppla in Leif GW Persson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är Gunnars fader Felix Nylund som gjort Grodan.