tisdag 12 februari 2013

Hästen

Det är jag som ritat hästhuvudet. I kol. Rätt så talangfullt. Om jag får säga det själv, vilket jag hemskt gärna gör. 
Du har säkert sett teckningen förr. Jag tar nämligen alla chanser att få köra ut min pålle. Ladda gärna hem den. Skriv ut och häng upp pållen på barnens-eller barnbarnens rum. Då blir jag extra stolt. 
Jag tycker nämligen om hästar. I hagen. De är vackra, maffiga djur. Respekt! 
Kolla tex bara in den stolta hövdingen på sin fina mustang. 
I olja. 
Vackert.
Visste ni att vi stoppar i oss nästan 5 miljoner hästar? Varje år! 
Hästkött är en stor sak i Centralasien. I Mexico ligger produktionen på 78 000 ton/år. 
För inte tala om (1) Tonga. Där är hästkött något av nationalrätten (Wikipedia). 
För inte tala om (2) Kina som slaktar ner 1,7 miljoner hästar (värst) varje år. Kineserna gillar inte att äta häst. 
Var tar detta kött vägen?
Nu är det egentligen inte hästköttet som fått Europa i brand. Nej, det handlar om falsk varudeklaration. Man har kört ut hästkött som nötkött. Det luktar ekonomisk brottslighet med mafiosos inblandade. 
Ärligt talat så finns det hästkött i många andra produkter vi sätter i oss. Salami tex, eller andra spännande tunga korvar från både Tyskland, Ungern, Spanien, Italien osv. 
Daily Mail rapporterade för par år sedan, att 100.000 levande hästar årligen transporteras in och runt EU för mänsklig konsumtion, främst till Italien, men också till Frankrike och Belgien. Mycket går åt till salami och lasagne (Wikipedia). 
Ingen brydde sig. 
Tablå.
Bjuder avslutningsvis på en äkta KEN: 
”Det var en seg köttbit”. 
”Ja, man glömde ta av sadeln”.

Inga kommentarer: