måndag 25 februari 2013

Farfar seglar under falsk flagg som köttbulle

Det tycks aldrig någonsin ta slut. Inte en dag utan hästkött i parti och minut. 
Nu senast har man hittat hästkött i IKEAS världsberömda köttbullar. I Tjeckien, av alla ställen. 
Bullarna är emellertid rullade av familjeföretaget Dafgårds utanför Lidköping. Man kan få spader för mindre.
När jag, en farfar i mitt uslaste tillstånd, seglar in på företagets hemsida, finner jag: 
Farfars köttbullar! 
Visserligen står det gris-och nötkött på innehållsförteckningen, men ändå. Vem fan i dag vet vad som är sant eller inte sant?
En farfar ska vara go, glad och ha börsen vidöppen. 
En farfar ska inte behöva seglar under falsk flagg som en köttbulle. 
Vad ska barnbarnen tro om Gubben? 
Jag kontaktade Dafgårds pressavdelning. 
Svar kom snabbare än det tar att rulla en köttbulle:
”Vi har mottagit information från ett tjeckiskt laboratorium om att ett parti köttbullar kan innehålla spår av hästkött. Aktuellt parti har spärrats och vi utreder situationen”. 
Genast upptäcker jag stjärnkocken, Leif Mannerströms kålpudding, gjord på gris-och nötkött på deras hemsida. Om det stämmer vet bara Gud Fader. För ingen vet längre som sagt var,  varken ut eller in. 
Det fick bli en skojig löpsedel. 
Frågan är vad mammas köttbullar (Scan) säger?
 

Inga kommentarer: