fredag 18 januari 2013

Konstart i graven: Riva en telefonkatalog i två bitar!

Efter 123 års utgivning försvann förra året telefonkatalogen. Vissa nostalgiker fällde en tår. En udda konstart gick samtidigt i graven, nämligen att slita en telefonkatalog mitt itu. Alltså, riva en telefonkatalog i två bitar, enbart med hjälp av din egen handkraft. 
Det krävdes teknik och mycket starka nypor till det konststycket. 
När så bilderna av en vacker ung dam som rev itu en telefonkatalog poppade upp ur min skattkista, rullades en udda upplevelse upp. (texten fortsätter efter bilden)
Här står jag och håller i den sköna efter katalogklyvningen. Tricket med att slita sönder en telefonkatalog, lockade marknadspubliken under stora delar av 1900-talet. 
Det var alltid stora mustiga, frustande män med snus under läppen. Därför blev jag extra intresserad, när en ung skön dam visade upp sig som ”Starke Arvid” på nöjesfältet Bakken utanför Köpenhamn. Helt rätt lanserad som ”Världens starkaste dam”. I den här branschen älskar vi överdrifter.(texten fortsätter efter bilden)
Inte nog med det. Det slutade med att jag fick en privat audiens med pigen och telefonkatalogerna. För jag var skeptisk. Rätt så säker på att det fanns något lurt med i spelet, så därför fick jag börja. 
Det var en massiv dansk telefonkatalog som inte ens fick ett veck i kanten. Det spelade ingen roll hur jag än stånkade och slet. Det var som att föröka fälla ett grovt träd med bara händerna. (texten fortsätter efter bilden)

Min danska pige skrattade gott, spände blicken i mig, sög tag i katalogen med båda sina händerna och...ritsch, urtidsvrål, ratsch, urtidsvrål...katalogen i två delar. Rakt av bara. Imponerande. 
Jag hade sett en klassisk konstart utspelats framför mina ögon. I dag är den stendöd. Men för mer än 20 år sedan var det här numret en publikdragare. Jag är mäkta stolt över att ha fått uppleva det, så lättroad var jag för mer än 20 år sedan. Och är fortfarande, förresten. Jodå, damen bestod av äkta vara. Bäst att kolla.



 


Inga kommentarer: