onsdag 16 januari 2013

Här är grabbarna som skulle kasta ut Hitler från Sverige

Året är 1942. Efter Japans anfall mot Pearl Harbor, dras USA på allvar in i andra världskriget. Det tyska blixtkriget började köra fast i Sovjetunionen. Danmark och Norge ockuperat. Tyskar snart över allt. 
Därför sitter 72 män i Västra Etappgruppstaben vid sjön Hjälmsjö utanför Örkelljunga i Skåne. De väntar på att få kasta ut Hitler och hans anhang från Sverige. Om nu den svenska neutralitetspolitiken skulle haverera, vill säga. 
Under väntan roade sig den ena av ynglingarna vid den vackra sjön, med att teckna begåvade karikatyrer av sina soldatkompisar. Det blir fältpost nr 46253. (texten fortsätter efter bilden)
1939 börjar lovande. Alice Babs sjunger in sin första skiva, ”Joddlarflickan”. 
Min pappa rycker in i lumpen. I 16 Halmstad. Utrustningen skandalös. Han får nöja sig med en vapenrock modell 1886. 
Den 1 september 1939 inleds andra världskriget med den tyska invasionen av Polen. Min pappa lär sig spela, ”Joddlarflickan”, både på  mun-som dragspelet. 
Han träffar min mamma och kuttrasju uppstår. 
Världen börjar brinna på allvar. (texten fortsätter efter bilden)
Om kriget kommer. 
402 Karlsson som är min pappa rycker in, för att försvara riket, någonstans i Sverige som alltså var Hjälmsjö utanför Örkelljunga i Skåne. Då blir han också till en karikatyrteckning. 
Min pappa sitter och väntade på att få kasta ut Hitler. I stället blir han en formidabel teckning. Inte illa alls. 
Hela den här märkliga historien fann jag i skattkistan som vi öppnade i hemmets stillsamma vrå. 
Pappa, Kalle, blev 73 år gammal. Begravningsakten i Folkärna kyrka i Dalarna den 29 november 1991. 
Han var mysig. Och stolt över mig. 
Frid över ditt minne, pappa. 
Tack för teckningen.

Inga kommentarer: