söndag 20 januari 2013

En sagostund med guldkant

Mannen på bilden är tjeck och heter Vojtěch Kubašta (1914-1992). Det är han som skapat sagoböckerna som jag har lagt in i bilden. 
I Sverige är hans konstart helt okänd. I stora delar av världen är de finurligt tecknade sagoböcker en samlarraritet.
För några år sedan,  hölls en stor utställning om sagoverken i Chicago. Det var nämligen Vojtěch Kubašta som uppfann Pop-up-böckerna. 
Under 1970-talet var jag i Sovjetunionen och köpte med några böcker för en spottstyver hem till mina allt för små söner. 
Vad jag inte visste då, var att hans sagoböcker var megapopulära i dåvarande Öststaterna. 
35 år senare poppade plötslig böckerna upp ur min skattkista.
Mina barnbarn, Alva 7 år och Gabriel 9 år, bläddrade under andäktig tystnad i böckerna. Förvåningen stor. Det händer nämligen saker och ting. 
Den tjeckiska texten begrep vi inte, men sagorna berättade ändå helt och hållet sig själv. 
Titta bara på bilderna längst ner. Prinsessan kysser grodan och vips blir grodan till en drömprins. Det är en mycket berömd sagoscen. Vojtěch Kubašta fick till slut sin dröm uppfylld, nämligen att teckna Disneys figurer i sina sagoböcker. Disney gav klartecken. För att den kommunistiska diktaturen i Tjeckoslovakien skulle ge sig godkännande, fick Vojtěchs namn inte nämnas. Disneyböckerna blev en succé. 
1989 rasade muren och Vojtěch Kubašta kunde träda fram ur det kommunistgråa paradiset. I dag är en hans förtjusande sagoböcker på den internationella marknaden värd några tusenlappar. 
Jag och mina barnbarn lägger varsamt tillbaka mästerverken i skattkistan.
ÖVRIGT! 
Hade tänkt ge mig ut och fånga dagen. Beskriva hur Lommaborna njöt av det fina vintervädret. Snö. Is. Varm choklad. Det starka solskenet vävde iskristaller. 
Men...jag orkade inte. 
Soppatorsk. 
Det blev i stället en stilla sagostund. Kändes också helt rätt.

Inga kommentarer: