söndag 13 januari 2013

Dansk Kro serverar vovvar smørrebrød!

Det här är vovven Fido. Vovven sitter till bords och smörjer kråset, tillsammans med husse och matte. På en dansk Kro! 
Bildfyndet fiskade jag upp från skattkistan med de märkliga bilderna som jag skrev om i lördags. 
Det här udda mötet inträffade ungefär samtidigt med att Berlinmuren höggs i bitar. Det goda livet förde mig till Menstrups Kro på södra Själland, en av de mera namnstarka i den danska krofloran.
När jag kom in i matsalen satt alltså Fido på sin stol, till bords tillsammans med husse och matte. Vovven gullig. Husse och matte precis så stolta som endast hundägare kan bli. 
Mitt höjda ögonbryn av förvåning, snappades upp av källarmästaren som skyndade sig fram och förklarar att:
”Här är det fritt fram att ha med sig sin jycke till bords”. 
Han dansk och log. Jag svensk och log inte. 
Jag hade i alla fall så mycket sinnesnärvaro kvar, att jag tog bilden BILDEN. 
För att hamna i dansk sinnesstämning, beställde jag en elefantöl. Sedan lossnade banden som man säger. 
”Vov”, sa jag och fick in en, ”Roastbeef med remoulade”. 
”Vov”, svarade Fido och slickade sig om nosen. 
I bland är den upp och nervända världen rätt så bra.

Inga kommentarer: