tisdag 11 december 2012

Nödrop från vinterbadande Amazoner i Lomma!

Det kom ett mail genom snöröken: ”Calle, hjälp oss få tillbaka stegen så vi kan vinterbada. Varje år får vi bråka om stegen som plockas upp efter sommaren. Hälsningar Vinterbadgänget”. Så här ligger det till. Efter varje badsäsong plockar Lomma kommun upp stegen ner i vattnet vid till den lilla badbryggan vid Lomma Centrum. Ingen räknar med att någon vinterbadar ändå. Det finns varken bastu eller ens en omklädningshytt. Tänk så fel man kan ha. De badglada Amazonerna som badar året runt, står plötsligt utan en stege att ta sig ner i vattnet med.
Så här såg det ut på bloggen julaftonen 2010. Jag hade bestämt träff nere vid den aktuella bryggan med de tuffaste av badnymfer som tänkas kan. Det var en jul som Lomma förvandlats till en frysbox. Massor med snö, -5 i luften och -2 (!) i vattnet. Badbryggan och stegen som äntligen fanns på plats täckt med tjock is. Det var en ruggig julaftonsmorgon. Jag frös så jag skakade. Mina Amazoner tvekade inte en sekund. Av med kläderna och plums i det iskalla vattnet. Jag fick de unika bilderna. Det blev till ett originellt och uppseendeväckande inslag på bloggen denna julafton. Visst håller väl alla med? I med stegen så våra tuffa Amazoner kan ta sina uppfriskande dopp. Även i smällkalla vintern. Hörde Lomma kommun och PEAB det?

Inga kommentarer: