lördag 8 december 2012

”Hemliga” skönsjungande Ninni, avslutar första dagens Julrunda i Lomma

Det här är operasångerskan, Ninni Molin, 24 år. Hon växte upp i Bjärred, men går fjärde året på Musikhögskolan i Malmö. 2007 blev hon Lionsstipendiat i Lomma, fast då spelade hon saxofon. Ninni är kvällens ”hemliga” artist när första dagens Julrunda avslutas med en spektakulär eldshow vid bibliotekets brygga. Och så då Ninni med klassisk operasång. ”Det ska bli spännande. Jag ser verkligen fram emot det”, säger hon kryptiskt, för allt år sååå hemligt som det bara kan bli.
Här står jag själv och drar på med Stilla natt den 2 januari 2009. Biblioteket nybyggt. Husen på höger sida när man kört över Varvsbron höll på att färdigställas. Byggnadsställningar. Jag passade på och testa akustiken. Därför står jag och brölar ”Stilla natt, heliga natt” över Höje å. Midnatt skulle snart råda över hus och koja i Lomma. Jag skrev på bloggen: ”Min sköna basstämma med tunga decibel ljöd över vatten och stenar, studsade in i husfasader och byggkranar samt återvände som pärlband av läckert (jo,jo...) klingande toner”. Ninni skrattar gott när jag berättar om sångövningen. Gott Folk, gå själva dit och få en eldig sångupplevelse med Ninni Molin med star ca 17.00 till 18.30. Och på söndag kl 10.45, kommer tomten till Varvstorget. Förra året såg det ut så här:
FOTNOT: Bilden på Ninni är från Spanska trappan i Rom. Nu blir det bibliotekets trappor i Lomma. Fast det blir en båtsång. Mer än så avslöjar jag inte.

Inga kommentarer: