torsdag 27 december 2012

Avundsjuk

En Lommafamilj som jag känner väl, firar jul och nyår i Karibien (Caribbean, fräckare på engelska). Tro inte jag är avundsjuk. Nej då, inte alls. De har slagit ner sin bopålar på den lilla ön S:t Lucia, med 173 000 boende. Klimatet är tropiskt men mildras av passadvindarna. Avundsjuk? Nej, för sjutton. I Lomma har vi frånlands-och pålandsvind på en och samma gång. I dag är det så mörkt ute att November känns som en ljusning. Den lilla skitön Lucia, har inte ens en regndroppe som vi i Lomma. I dag fick vi 10 000-tals svinkalla men uppfriskande droppar. Övriga Sverige lever i ett snökaos. Det är friskt och sunt. Mina vänner lever i svett, brännande sol och piraten Jack Sparrow lurandes bakom närmsta palm. Vem kan bli avundsjuk på ett sådant leverne?
På tal om palmer så tvingas mina kära vänner från Lomma, äta nationalrätten för folk med friska tänder. En paj gjord på kokosnötter. På bilden ser ni en sådan äcklig paj. Ni förstår. Jag är allergisk mot nötter. Jag får klåda i ögonen och så nyser jag ljudligt HÖGT. Dessutom har jag inga tänder, så det är en omöjlighet att bli avundsjuk på den maten. Men långa vita stränder med bad i det smaragdgröna 30-gradiga vattnet? Avundsjuk? Pyttsan. Vem fan vill bli uppäten av hajar? Nu ska jag gå ut i Täppan och sätta upp fågelholken som plötsligt fick vingar i den hårda blåsten och kilats fast i staketet. Det är livet. Ni får gärna bli avundsjuka.

Inga kommentarer: