torsdag 8 november 2012

Nätlöss

Får du klåda av att vara uppkopplad på nätet? Se upp! Du kan ha fått löss. Nej, nu skämtar jag. Tanken slog mig, då jag i dag fick följande besked: SMI (Smittskyddsinstitutet) räknar löss på nätet. Banne mig om det inte rent av började klia, när jag läste den lössaktiga informationen. Så här är det. Tidigare kunde SMI följa hur mycket lusmedel som såldes på landets Apotek. Efter avregleringen av landets apoteksverksamhet ges obegripligt nog, inte den informationen längre. I stället får Smittskyddsinstitutet använda allmänhetens sökningar på Internet för att beräkna hur många som drabbas av huvudlöss. Det låter som en något osäker metod. På tal om löss. När jag var barn på 1950-talet talades det aldrig om löss. Ohyran hörde statarlivet till, 20-30 år tillbaka i tiden. Det var något som Ivar-Lo Johansson och andra arbetarförfattare skrev om. I dag finns lössen t o m på nätet...klia på. Andra sidan är nätlössen en direkt koppling till mitt inlägg här nedanför, Nigeriabreven. En annan form av irriterande löss.

Inga kommentarer: