torsdag 29 november 2012

Lommatjejen Cecilia knåpar samman julen

I dag var jag och fick behandling av min kraschade rygg hos Laszlo på Ryggcentrum i Lund. När jag efter behandlingen kom ut till receptionen, satt Cecilia och knåpade samman julen. Kunde vara julpyssel med dåliga ryggar. I stället visade det sig vara en bångstyrig stjärna. Cecilia koncentrerade sig, bet sig i läppen och mumlade inga julsånger, precis. Cecilia är uppväxt i Lomma, men numera sambo i Staffanstorp, av alla ställen. ”På måndag när du kommer, Calle, ska stjärnan vara klar”, sa Cecilia och skrattade. Hur som helst får Cecilia se en annan stjärna. Då.
På biblioteket i Lomma hittade jag ingen julstämning alls. Där sliter man så svetten lackar mot jul med en biosändning av operaföreställningen,”Maskeradbalen”. Så här långt har det gått troll i att få allt att fungera. När jag var där slet man med att få upp själva bioduken. Tyvärr kommer publiken att få sitta på vanliga trista stolar. Räkna med att få ont i röven efter 2 timmar och 40 minuter. Min rygg pallar det tyvärr inte alls. ”Besparingar. Därför inga biofåtöljer”, viskade en julvette i mitt öra. Skäms på er, Lomma kommun.
Jag avrundade min uppladdning inför första advent med att titta in till Herr Lidl. Där fann jag några trötta lussekatter. Men vad är nu det här då? Salta tyska kringlor med STORA breda läppar. Inga negerbollar precis, om Herrskapet förstår vad jag menar. Herr Lidl kan komma och få det hett om öronen till jul. Med eller utan Tintin.

Inga kommentarer: