torsdag 1 november 2012

Beviset! Gerhard sköt fyra älgar UNDER EN MINUT! Världsrekord?

I bland vet man inte hur en resa slutar. I måndags berättade jag på bloggen om älgjägaren Gerhard Johansson som avled 2010 91 år gammal. Han sköt i yngre dagar fyra älgar, nästan på en och samma gång. Det kom ett mail från Solveig Larsson, förbundsordförande på Jägarnas riksförbund. Hon blev intresserad, men lät tveksam till sanningshalten i jakthistorien. ”Vet du vilket år”, skrev hon och lät meddela att hon kopplat in sin tidning, Jakt och Jägare, ” så informationen kommer till jaktjournalistiska proffs”. Jag förstod att det inte räckte med att jag fått berättelsen direkt från hästens mun, alltså rekordskytten själv, Gerhard Johansson. Visserligen är det många år sedan, men ändå. Här gällde det att gräva fram bevis.
Jag visste också att det eventuellt skulle finns något tidningsurklipp om bragden. Fanns det kvar? Det blev några mail och telefonsamtal, hit och dit. I går fick jag så tag i Gerhards son, Sivert. Han arbetar som målare och har kvar barndomshemmet i Hulta utanför Göteborg. ”Visst har jag tidningsklippet från GP kvar. Inte nog med det, Calle, jag har även kvar fars gamla Remington 858 RD som han fällde de fyra älgarna med”. Sent i går kväll fick jag artikeln via mail.
Därför vet vi nu att Gerhard fällde de fyra älgarna UNDER MINUTEN, 1956 för 56 år sedan. En helt otrolig bedrift. Jag skrev i måndags att det fortfarande var svenskt rekord, men då mindes jag fel och skrev sex minuter. Nu undrar jag om inte UNDER MINUTEN t o m är världsrekord. Inte nog med det. Geväret en gammal Remington fick laddas om till varje skott. Jag ryser åt denna bedrift. Tala om mästerskytt i älgskogen. Att gubbarna sedan fick slakta älgarna på plats och kånka på köttet i tre kilometer genom oändlig skogsterräng till närmaste skogsväg, är en helt annan historia. Gerhard lär den kvällen somnat ovaggad.

Inga kommentarer: