tisdag 2 oktober 2012

Undersök din NALLE! Öppet Hus på Vårdcentralen i Lomma

Det här är Sirkku. Hon är chef för Vårdcentralen i Lomma och håller upp programmet för nästa veckas Öppet Hus. Den första punkten i det ambitiösa programmet på måndag den 8 oktober mellan 10.00-12.00: ”Kom och undersökt din nalle på Barnavårdscentralen”. Det är sådana initiativ som får en rutinerad journalist att slå knut på sig själv. Vilken underbar öppning på veckan. Speciellt som jag sitter på ett formidabelt minne med en nalle.
Jag sitter bakom min kusin Vitamin, Lennart, på pållen Bölje. Vi är naturligtvis två små gulliga välartade gossar. Året kan vara 1949 eller 1950. Lennart hade fått en väldigt fin och en väldigt stor nalle som han var omåttligt stolt över. En dag såg nallen ovanligt hängig ut. Lennarts nalle var sjuk. Något måste göras. Nallen räddas. Hur som helst, en kniv fixades fram. Nallen måste opereras. Magens skars upp och ut välde mängder med träull. Jag minns vår förvåning. Nallen måste ha haft väldigt ont i magen med så mycket konstigt i magen. Sedan kom föräldrarna. Operationen tog tvärt slut. Gap och skrik. ”Skriii...vad har ni gjort? Var har ni fått kniven i från? Förbannade ungar”. I dag över 60 år senare skrattar vi gott åt den här nalle operationen. Lennart hävdar att det var min idé. Jag hävdar att det var Lennart som skar upp nallen. Han nekar. Så där håller vi på.
Hade det varit i dag, hade vi kunnat gå ner till Vårdcentralen på måndag med vår nalle. För var den inte sjuk, så blev den allvarligt sjuk efter vi skurit upp nallens mage. Det är alltså ett underbart initiativ från Vårdcentralen i Lomma. Ett alldeles utmärkt sätt, att få våra småttingar och inse hur snäll farbror Doktorn och Sjuksystern egentligen är. Klicka på bilden här ovanför. Hela veckoprogrammet blir då avsevärt större. Så kan man också presentera ett Öppet Hus, fast utan vår nalle operation, hade du säkert inte orkat läsa ända hit.

Inga kommentarer: