torsdag 18 oktober 2012

Stolt som en TUPP!

Egentligen borde Jöran Lindkvist som är ordförande i Lommas konstförening, buga djupt av vördnad när vi träffas i byn. Jag har nämligen lyckats med vad få konstnärer i Lomma lyckats med, nämligen att få vara med i en konstutställning i London. Mina ORD är på plats när utställningen, ”CONTEMPORARY SWEDISH ART”, med samtida svenska konstnärer öppnar på måndag på Gallery Cork Street i Mayfairdistriktet.
Nu är det här inget vanligt galleri. Gallery Cork Street är själva navet i Londons konstvärld. Beatles John Lennons konst har hängt där. Bara en sådan sak. Mitt Herrskap, det är fint värre, att få med sina ORD i ett sådant celebert sammanhang. Inte ens ordets mästare, Björn Ranelid, har lyckats med den bedriften. Det är därför jag är stolt som en tupp. Ad perpetuum-In The Infinite, vilket betyder, ”I det oändliga”, heter mitt storslagna epos som är en presentation av skulptören, Christer Bording, från Boalt i norra Skåne.
Jag har skrivit om denna fantastiska konstnär många gånger tidigare på bloggen. Fast då har det mest handlat om hans enastående skapelser i det skånska svarta guldet, bergarten diabas. Christer är nu en av de svenska konstnärer som ska presenteras för den stora konstvärlden med London som avstamp. Det är stort. Det är väldigt stort. Tänk att lilla jag som sitter här på min kammare i Lomma, får vara med på ett sådant litet fint hörn. Stolt som en tupp, var ordet för dagen. ”Vad ska en man vara stolt över, om han inte är stolt över sina vänner”? (Robert Louis Stevenson, mannen som skrev Skattkammarön och Dr Jekyll och Mr Hyde)
Christers hemsida, klicka HÄR!

1 kommentar:

Malin Bording sa...

Hur stolt tror du inte jag är!! :-)