onsdag 17 oktober 2012

LOMMANEWS: Bjärreds Saltsjöbad byggs ut. Jätteanläggning för 300 miljoner kronor planeras?

Lägg märke till att jag satt ett frågetecken i rubriken. För det är som Lommas kommunalråd, Anders Berngarn, betonar med kraft för mig: ”Rockbäck, det här är en vision inför framtiden. Ingenting är på långa vägar bestämt ännu. Vägen till slutmålet är lång. Jag har i alla fall en intressent som är villig satsa 300 miljoner kronor, för uppföra ett hotell med spa, swimmingpool, osv”. Planen är i alla fall så långt kommen, att den finns med i Berngarns bildspel om Lomma kommuns framtida byggplaner. I dag dras projektet för kommunstyrelsens arbetsutskott samt i planledningsgruppen.
Räkna med en het debatt som det slår gnistor om. Det finns nämligen en allvarlig hake i den storslagna visionen som Anders Berngarn är medveten om. Platsen där anläggningen är tänkt att uppföras, är ett naturkänsligt område som Bjärredsborna älskar. Det är på samma ställe, där jag höll mitt valborgstal den 30 april i år och valborgsmässoelden flammade ett välkomnande till våren. I Bjärred finns det många skrivkunniga människor, så planerna kommer med säkerhet att överklagas. Men idén är fantastisk. Och omåttligt spännande. Hettan känns redan.
Bjärredsborna har annars under en följd av år, blivit styvmoderligt behandlade. Det har under många år enbart handlat om utbyggnaden av centralorten Lomma. Nu ska det bli ändring på det. Bjärredsborna ska med upp på vagnen (grattis!). Planerna för en total ombyggnad av Bjärred centrum redovisas också i dag, med bla ett sex våningar högt hus (bilden) som ett nytt landmärke. För Lomma kommun betyder den här om-och utbyggnaden i serviceåtagande mm, en investering på ca 700 miljoner kronor. När det gäller centralorten Lomma, kan jag också visa en fin sammanställning här nedanför. Klicka på bilden. Den blir då större. Lättare att läsa. Även den är en hejdundrande lokal nyhet.

Inga kommentarer: