onsdag 26 september 2012

Lomma: Färghandlaren överlevde

Det här är Jan, 73 år. I Lomma är han känd som ”Färghandlar`n”. Alla känner Jan. Vi träffades i morse på Vårdcentralens labb. Provtagning. Hjärtflimmer/förmaksflimmer. Det här är hans dramatiska historia. ”Jag och hustrun åkte med PRO för fyra år sedan till en julmarknad i Rostock, Tyskland. Vi slog oss ner på ett ställe, för en kopp kaffe och en liten kaka. Plötsligt började världen snurra i en våldsam fart. Det var som cafétaket föll ner över mig. Allt blev till ett kaos i huvudet. Någon slog larm. Det dröjde inte länge så var ambulansen med läkare på plats. De undrade om jag druckit sprit. Nej, sa min hustru. Inte en droppa. Bara kaffe. Det slutade med att jag hamnade på Rostocks Universitetssjukhus. Jag hade fått en stroke. Där fick jag stanna i 15 dagar. Det var ett helt otroligt sjukhus, man flög t o m in en sköterska från Berlin, enbart för min skull. Hustrun fick också flytta in i mitt sjukrum på lasarettet. En helt fantastisk vård. Sedan blev jag överflyttad med taxi till Lunds Universitetssjukhus. En sjuksköterska följde med under hela transporten. Otroligt. I Lund hamnade jag i en helt annan sjukhusvärld. Skrämmande. Ålderdomligt. Läkaren sa t o m att han inte hade tid med mig. Jag fick inte reda på någonting, utan skickades bara hem. Uselt. Senare ringde en läkare hem och bad om ursäkt. Katastrof. Men jag överlevde och i dag har jag inga som helst men efter stroken”.
Jan drog en vinstlott, men det har han gjort förr. Så här såg det ut i Kvällsposten 2005. Jan fick skrapa en trisslott i TV4. Det blev 10 000 kr/mån under 10 år. Alla i byn följde det morgontidiga skrapet, för i Lomma är Jan ett välkänt ansikte. Här blir man berömd om man haft en färghandel under 25 år vid det numera rivna Centrumtorget. Han avvecklade rörelsen för 10 år sedan. Lägg därtill, att Jan har mycket humor och massor av glimtar i ögonvrån. Då späds populariteten på i Lomma. ”Inga pengar i världen går upp mot att man får behålla hälsan. Det är det som gäller”, säger han och så skrattar vi gott åt livet som kan vara så skönt att få leva. FOTNOT: Jan hade en olycksfallsförsäkring i sin hemförsäkring som täckte upp alla kostnader.
PS: Jan, mitt rättstavningsprogram vill ändra ordet stroken till storken. DS

Inga kommentarer: