torsdag 30 augusti 2012

Wikipetter

Det här är wikipetter. Ett nytt ord i den svenska språkfloran, men snart var mans egendom. Ni har säkert redan sprungit på en och annan wikipetter i ert liv. De finns nämligen lite överallt i hela världen, där man har tillgång till Wikipedia via nätet. Tidigare besserwisser. I dag wikipetter.
Första gången läste om ordet wikipetter, var i Språktidningen (juni). Så här skrev man: ”En wikipetter är en viktigpetter som baserar sin kunskap på det som står i Wikipedia. Wikipetter måste alltid slå upp allt på Wikipedia och sedan komma med en föreläsning om vad den har hittat där”. Efter jag läst detta, har ordet t o m fått en egen webbsida. (Det förekommer också att man omvandla dessa kunskaper till egen bildning. Endast till för att glänsa. Det är vanligtvis väldigt jobbiga typer, min anm).
Är jag då själv en wikipetter? Ja, till viss del. "Absolut", som Zlatan säger. Jag tror nämligen det finns en liten wikipetter i alla människor. När jag använder mig av Wikipedias enorma uppslagsverk i bloggen brukar jag ange källan. För några år sedan var det fult att använda sig av Wikipedia. Oseriöst. I dag är det tvärtom. Mina kära uppslagsverk står och samlar damm i bokhyllan. Deras tid är förbi. Jag använder mig själv också som illustration som en wikipetter. Lika bra det. En riktig wikipetter, hade ändå aldrig gått med på att kallats för en wikipetter.

Inga kommentarer: