tisdag 14 augusti 2012

OS-medaljrace utlöste vulkanutbrott!

Jag hade inte tänkt skriva en rad till om den nu avslutade olympiaden i London, men så läste jag den väldiga medaljligan och nästan bröt samman. Sverige hamnade på plats 37 med en ynklig guldmedalj. Före oss i den glittrande tabellen fann jag Norge på plats 35 med TVÅ GULD. Norge är för fan ett vintersportland med vinter-OS och skidbackar i Holmenkollen. Obegripligt. Men värre skulle det bli. På plats 29 hittade jag Danmark, också de med två guld. Vi är alltså slagna av detta lilla operettland med röda korvar och ett 142 meter högt berg. Nu blev jag riktigt mör i hakkeböfen. Inte detta också. Hur gick det till? Något nordiskt brödraskap finns alltså inte. Vreden steg upp som en lavaström inom mig och utlöste till slut ett vulkanutbrott. För på plats 20 fann jag nämligen NORDKOREA. Jo, ni läste rätt. Nordkorea. Fattiglapparna hamnade 17 platser längre upp i medaljligan än Sverige. Landet knep 4 GULD. Kan detta verkligen stämma? Nordkorea, där man kokar grus för att bli mätt. Det var nära, att jag tuggat i mig hela medaljligan från London-OS .
Socialdemokratins jämlikhetssträvan, för att nu skylla på något. I Sverige får ingen vara bättre än någon annan. Alla ska hoppa lika högt, kasta slägga lika långt eller springa 100 meter på en tid som funkar på 1500 meter. ”Jag måste landa”, tänkte jag och sökte mig längre ner i tabellen. Trösten dök upp på plats 55. Indien. Detta enorma jätteland med 1,2 miljarder människor tog inga guld alls. 0 olympiska guldmedaljer. Jämför det med Kina på plats 2 som tog 38 guld, men så har Kina några 100 miljoner fler invånare än Indien. Sverige slog i alla fall Indien i medaljligan med 8-6 (silver/brons). Jag mådde genast mycket bättre.
Mina tankar vandrade, av alla människor, till Tintu Luka, 23 år. Hon slogs ut i semifinalen på 800 m. Fröken Luka måste vara en udda fågel hemma i den lilla byn Valathode i Kannur, Indien. Mina tankar gick också till tennismonstret, superkvinnan Serena Williams, 30 år. Hon är säkert också en udda fågel hemma i Palm Beach Gardens, Florida, USA. Fast det där får jag utreda en annan gång. Jag säger bara Norge, Danmark och NORDKOREA. Fatta krisen! Får jag en ”Dyrlægens natmad”.
Och till slut. Johan skickade mig denna roliga bild. Det finns väl inte mycket mer att tillägga.

Inga kommentarer: