onsdag 15 augusti 2012

När MFF mötte Brasiliens landslag i fotboll

I kväll spelar Sverige en nostalgilandskamp i fotboll mot Brasilien: dels är det den sista landskampen som spelas på den klassiska fotbollsarenan Råsunda, dels så var det här som Sverige förlorade VM-finalen 1958 mot brassarna med 5-2. Efter den utskåpningen blev brassefotbollen, märkligt nog, populärare än kungahuset i vårt land. Det var ingen hejd på idoldyrkan av de brasilianska fotbollslirarna. Vissa lämnade t o m barn efter sig. Underbarnet Pelè satte i alla fall agendan på fotbollsplanen.
Det var därför helt i sin ordning, att MFF den 8 maj 1960 på Malmö Stadion mötte det brasilianska landslaget med superstjärnan Pelé i spetsen. Klubben fyllde 50 år detta år. Hövdingen Eric Persson med sina kontakter låg bakom den unika matchen. 23 150 åskådare betalade 12 kr ( i dag ca 135 kr). Självklart fanns jag själv på plats, 13 år gammal. Mitt minne från matchen är 52 år senare väldigt dimmigt, men jag minns hur stort det var att få se dessa utomjordiska fotbollsspelare i verkligheten. I halvlek höll reserverna i gång på planen. Show. Ingen gick och kissade.
Bara att få se Pelè livs levande runda Bertil Elmstedt eller Gert Lundqvist på bilden, var en upplevelse utöver det vanliga. Bertil bor i dag i Lomma. Vi brukar springa på varandra i byn, men vi pratar för det mesta om dagens MFF. Nästa gång ska jag fråga eleganten Bertil Elmstedt, om han fortfarande rids av mardrömmar om Pelè. Matchen då? Jo, den slutade 7-1 till det brasilianska landslaget. Det handlade om uppvisning som kunde slutat både 10 som 15-1. Fenomenet Pelè lurade Bertil och hans lagkamrater ner till Allans Korv som då låg i korsningen Amiralsgatan/Drottninggatan. Numera har vi vant oss med lirare från Brasilien. Det har blivit vardagsmat, inte minst i allsvenskan. Ganska trist. Faktiskt. FOTNOT: Lagbilderna på vinjetten är i alla fall från 1960. En illustration, så god som någon. Här nedanför de klassiska världsmästarna från 1958 från RekordMagasinet, fast utan Pelè, samt några fler gudomliga lirare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Calle,

På bilden då Pelé rundar, är det väl Gert Lundqvist som rundas?

Mvh,

Bertil Strömberg

Harley sa...

Hello, my name is Harley. I am brazilian.
I am collector of photos of Brazilian National Team.

I would like to know if you have the photo of Rekords Idrottsallrum Brasilien with Brazilian National Team against Malmo in 1960. High Resolution.

Is very important to me.

Best regards from Brazil.



Hej, mitt namn är Harley. Jag brasilianska.
Jag samlare av bilder på brasilianska landslaget.

Jag skulle vilja veta om du har en bild för Rekords Idrottsallrum Brasilien med brasilianska landslaget mot Malmö 1960. Högupplöst.

Är mycket viktigt för mig.

Bästa hälsningar från Brasilien.

Harley sa...

Hello, my name is Harley. I am brazilian.
I am collector of photos of Brazilian National Team.

I would like to know if you have the photo of Rekords Idrottsallrum Brasilien with Brazilian National Team against Malmo in 1960. High Resolution.

Is very important to me.

Best regards from Brazil.

my e-mail:
harleylf_@hotmail.com

Hej, mitt namn är Harley. Jag brasilianska.
Jag samlare av bilder på brasilianska landslaget.

Jag skulle vilja veta om du har en bild för Rekords Idrottsallrum Brasilien med brasilianska landslaget mot Malmö 1960. Högupplöst.

Är mycket viktigt för mig.

Bästa hälsningar från Brasilien.


e-mail:
harleylf_@hotmail.com

Anonym sa...

Oj, där var jag också, 13 år, med far, morbror och moster. Moster var kort och en helt främmande man frågade om han skulle lyfta upp "den lilla flickan", så hon kunde se bättre. Moster var vid denna tiden 23 år!