söndag 26 augusti 2012

Minnet av ett Expressen-löp!

Världens första människa på månen, Neil Armstrong, är död. Min hjälte blev 82 år gammal. För oss som var med när Neil sa: "The Eagle has landed", är och förblir han alltid en hjälte. Jag glömmer aldrig den där sommarmorgonen den 21 juli 1969. Alla drabbades av hybris. Det här var större än störst. Jag bodde i Strömstad, Bohuslän, denna sommaren och som en oljad blixt for jag ner till tobaksaffären på Södra Hamngatan. Utanför butiken skrek Expressens löpsedel ut triumfen: GLÄDJEDANS PÅ MÅNEN "Du, jag vill köpa löpet. Även fästet". "Visst, 5 spänn. Kom ner när jag stänger vid 18-tiden". I dag blir det ca 40 kr. Då kostade en Expressen 50 öre, ca 4 kr i dagens penningvärde. Därför hänger löpet i dag på vår gästtoalett. Bästa platsen. De flesta gäster besöker, förr eller senare, toa. Många förundras."Är det verkligen äkta vara"? Vila i frid, Neil Armstrong. Förlåt mig om jag tidigare skämtat med dig på bloggen. Jag menar inget illa. Du kommer för alltid att vara min hjälte.

Inga kommentarer: