onsdag 29 augusti 2012

Lommas kungliga fadäs

Jag har i sommar roat mig med att kolla in hälsotillståndet hos Lomma kommuns kungliga platser. Det blir en dyster sjukrapport. Efter min rond, måste frågan ställas: är det någon som egentligen bryr sig om Lommas kungliga platser? Nej, jag tror inte det. De har lämnats åt sitt öde som betyder salta skoningslösa vindar från havet.
Sommaren 1985 besökte det svenska kungaparet Lomma. Det var tut i luren, flaggviftande skolbarn, högtidliga tal och som grädde på moset fick konungen och drottningen skriva in sina namn i var sin tegelbit. Alla hurrade. De kungliga tegelbitarna med namnteckningarna placerades i väggen mot hamninloppet i början av 1990-talet. I dag har tidens tand med vindarnas hjälp, sopat bort namnteckningarna. Ni kan själv konstatera faktum på bilden, här ovanför. Tomt ovanför minnesskylten. Sedan for jag i väg till bilden, här nedanför.
Lagom till det kungliga bröllopet i juni 2010 mellan kronprinsessan Victoria och prins Daniel, planterade Lomma kommun en ek till parets ära vid Strandstråket, Södra Västkustvägen, infarten till Bjärred. Förhoppningarna har sedan dess varit att det unga tu, en dag skulle komma till kommunen och kolla in sin ek. Min sjukrond tog mig dit, mer än två år senare. Tillståndet ser ni själva på mina bilder. En avlövad kunglig ek, med några gröna ekblad nedtill. Och längst ner ogräs som är döden för en ekplanta. Inte ens en minnesplatta som utlovats. En dyster syn. Det finns också krafter som jobbar på att området ska bli bjärredsbornas begravningsplats med askgravar, plus en minneslund som ska ligga vid stranden. Alltså granne med den kungliga eken som tycks kämpa för sitt liv. Tablå.

Inga kommentarer: