onsdag 1 augusti 2012

Den stora OS-sjukan: DISKBRÅCK!

Therese Alshammar har på sitt sätt gett diskbråck i halsryggen ett ansikte. Hennes sitter mellan fjärde och femte kotan, vid pilen på bilden. Fast det mest vanliga stället med diskbråck är ländryggen. För att utreda frågan kopplade jag in min egen kiropraktiker, Laszlo Halasz på Ryggcentrum i Lund. Det är han på bilden som jag mixat samman med Alshammar. Laszlo är erkänt skicklig och ensam om att kunna fixa till mitt diskbråck när det går upp, pga min egen oförsiktighet. Laszlo behandlar inte bara gamla Gubbar, utan har en gedigen erfarenhet av att behandla elitidrottare. ”Det är väldigt vanligt att de får diskbråck. Alla skidåkare får förr eller senare diskbråck. Här i Lund får handbollsspelarna problemet (Lund är en handbollsstad, min anm.)”
De mest utsatta är gymnasterna. Deras gymnastiska program utsätter kroppen för något som kan liknas vid tortyr. Skadorna blir därefter, många och svåra. Laszlo skulle tex aldrig låta sina barn börja med gymnastik. När vi ser dessa fantastiska gymnaster i London-OS, ska vi alltså veta en sak: de flesta har redan diskbråck eller kommer att få det. Nu är de så vältränade att bålen bär upp skadan, men det kommer en annan dag. Therese Alshammar är alltså långt ifrån ensam om bland de 10 500 deltagarna i olympiaden som lider av åkomman. Det är en riktig OS-sjuka. Tror då Laszlo Halasz att vår simstjärna kommer att kunna simma utan några större besvär på fredag? ”Ja, hon klarar av det. De har säkert testat henne noga, så det kommer att gå bra”. Ord vi tar med oss på vägen. Mot en OS-medalj?

Inga kommentarer: