fredag 24 augusti 2012

Bilresan

Dalby Gästgivaregård har funnits sedan 1666. En skånsk tradition som ständigt och jämt brottas med lönsamheten. I korsning till Malmövägen pizzerian. Dagens ”äggakaga” som alltid överlever. Trist men sant.
Kanske Carl von Linné och jag såg samma sak. Han stod stilla och filosoferade. Jag körde bil. ”Kornboden”, sa Linné 1749. ”Kornboden”, sa jag 263 år senare.
Nu högg det till. Det gör det alltid när jag kör igenom det som en gång var Bulltofta flygfälts startbanor. I ett buskage satt lekkamraten Leif Georg och jag och tjuvrökade. Robin Hood, så vi spydde. Från startbana 1 lyfte jag till Malaga 1963. Whisky GO-GO i Torremolinos. Betuttad i en spanjorska, Carmen, av alla namn. Vi gick ut och drack Fanta som inte fanns i Sverige. Halva Carmens släkt med som förkläde. Vackra drömmar. Malmös första skyskrapa till höger. Tyskelanum. Sallerupsvägen. Hit flyttade vi när jag var 12 år. Åttonde våningen. Såg startbanorna från fönstret.
Atlekiosken vid pilen på Idaborgsgatan. Där var det premiär för båtglass 1953. Jag var 7 år. Åt två. Fast då hette inte kiosken Malak. Bilden till höger. 1. Där hade min mamma en framgångsrik damfrisering. Hon kryllade t o m Miss Universums (1955) hårlockar, Hillevi Rombin. I dag mäklarkontor. 2. Då Tvätteri. Tvätterskan en stenhård madam med elefanthud på näsan. Fast rar mot Gossen. 3. Petterssons Cykelaffär. Pettersson lagade Gossarnas punkteringar. I dag pizzeria. Suck.
När man kör in på Värnhemstorget, är det som braka in i en vägkorsning i Tanger, Marocko. I dag är det inte längre mitt Värnhemstorg. Då var det dött och trist. I huset på bilden till höger bor min lekkamrat Leif Georg i dag. Han är Mr Värnhim. Fött och uppvuxen vid torget. Numera har han slutat röka.
Slutmålet Caroli kyrka. Rött tegel. Mintgrönt plåttak. Altartavlan med Jesus uppståndelse. Björkar som ruttnar vid trappan. Avkristnad kyrka. Ett kvarter bort rasar Malmöfestivalen. Ingen bryr sig om en död kyrka. Snart kommer flärden att flytta in. Gallerian Caroli City äger numera kyrkan som gått till de sälla jaktmarkerna. Kanske Jesus själv dyker upp i brallor från Dressman?
PLUSINFO! Mannen som är dödare än Caroli kyrka: ”Anders Behring Breivik döms till lagens strängaste straff: 21 års fängelse, plus förvaring”. Förvånad? Nä.

Inga kommentarer: