lördag 7 juli 2012

Unikt väderfenomen: Dimma svepte in Lomma!

Dimma är egentligen inget unikt alls. Det är vanligt förekommande under våren och hösten. I Lomma kan även Öresund bjuda oss på tjocka vintertid. Nej, det unika är att dimma uppstår mitt i högsommaren juli månad. I dag vid tio elva-tiden på förmiddagen, vällde plötsligt dimman sig höstlik kuslig in över land och människor i Lomma. Ute på Öresund tjöt mistlurarna från fraktfartygen. En märklig upplevelse. Det var ändå upp emot 18 grader varmt ute. Jag fångade väderfenomenet på bild. Bron, "Kärlek, hopp och tro" (mitt namn påhitt), upplöstes nästan av dimbankarna. Tankarna gick till filmen, "Dimmornas bro", från 1940 med Vivien Leigh och Robert Taylor. För att få ordning på fenomenet gick jag in på SMHI:s hemsida. Efter att ha läst på, förstod jag det unika med dimma i juli månad. Livet har sin överraskningar.
SMHI klicka HÄR!

Inga kommentarer: