fredag 27 juli 2012

OS-invigningen i all ära: Jag bröt arm med OS-mästaren i brottning!

Ni har säkert sett Karl-Erik Nilsson, brottaren från Malmö som tog guld i London-OS 1948, dyka upp i diverse artiklar inför årets olympiska spel i London. Mästerbrottaren är i dag 90 år fyllda. Inför OS i Söul 1988 träffade jag Karl-Erik hemma i hans lägenhet i Malmö. Han berättade då livfullt om hur han bollade med i tur och ordning, en ungrare, en turk, en engelsman, en dansk, en egyptier samt en finne i finalen. Det slutade med en historisk guldmedalj. Vi avrundade med att bryta arm, Karl-Erik var då 68 år och jag 42 år. Pressfotografen, Rickard Nilsson, tog de historiska bilderna. Sedan återvände jag hem till redaktionen och skrev en mustig och slagkraftig artikel. Det var på den tiden Kvällsposten var Kvällsposten. Äkta vara. Hur vår match i armbrytning slutade? Ja, har ni försökt välta en betongvägg med bara händerna? Ungefär så slutade min match mot en olympisk mästare i brottning från 1948 i London. SPLASCH, BOM, BANG och så var jag nerdunkad, så bordsskivan skakar än i denna dag. Ett kärt minne, för både mig och Rickard. Banne mig om vi inte hade behövt Karl-Erik Nilsson i fornstora dagar i årets olympiska spel i London.

Inga kommentarer: