söndag 22 juli 2012

När fläsket kom till byn

Visst händer det märkliga saker. Vädret bjuder på alla årstiderna på en gång. Själv kom jag instormande med ett paket fläsk till Lars som äger och driver klassiska Mårtenssons Livs i Lomma. Lars är tredje generationen. ”Här Lars ska du få smaka på ett rögad (skånska) fläsk som t o m får Gudarna att smacka av belåtenhet”, tjoade jag. Fläsket är en rökt variant. Finns endast att köpa uppåt landet. Jag har i alla fall inte hittat det söder om landsvägen under mitt 40-åriga letande. Nu köpte jag med mig en bit hem från min spännande resa norr om Ullared. Lars skar en bit, såg skeptisk ut och smakade.
Visst händer det märkliga saker. Mitt i fläskdramat stod det en Kung ute på parkeringen som såg villrådig ut. Hur skulle han veta att det normalt rökta fläsket, längst ner på bilden, som saluförs är segare än segt. Mitt fläsk, överst på bilden, som nu ska erövra Lomma är mörare än mört. Kan tuggas av en tandlös. Kungen heter Andreas, kommer från Svedala och blivit parkerad på platsen. Han ska gifta sig med Anna. Det ska fläskas på med en svensexa. Kung Andreas brydde sig inte det minsta om något rökt fläsk en sådan här dag. Nej, han oroade sig över de galna upptåg som väntade. Däremot brydde sig Mårtenssons-Lars om fläsket. Han mumsade i sig skiva efter skiva. Ja, så gick det till när fläsket kom till byn.

Inga kommentarer: