tisdag 10 juli 2012

Brobizz utan pip

En dag tar det roliga slut. Brobizz är att äga bekvämlighet. När man ska köra över Öresundsbron slipper man trassla med pengar. I stället säger det pip i bilen och bommen går upp. Snart är man i sagolandet Danmark. Fast en dag sa det inte pip i bilen. Efter mer än tio år tog brobizzen slut. Batteriet tackade för trevliga bomöppningar och slocknade.
Det blev till att besöka Öresundsbrons kundcenter, vid pilen på bilden. För första gången kunde jag passera varningsskylten, ”Sista avfarten”, utan passera Gå, alltså tvingas köra vidare över bron till det danska riket med fläskesteg. Det visade sig nämligen finnas en väl dold avfart till som jag inte hade en aning om. Den ligger till höger om pilen på bilden, alldeles vid betalstationen, påfarten till Öresundsbron. På kundcentret byttes raskt min gamla antika brobizz ut, mot en liten modern rackare med mycket pip i sig. Sedan började det roliga. Bakvägen släpptes jag ut ur fällan. Den ena bommen efter den andra gick upp, utan minsta pip i bilen. Men så hamnade jag inte i Danmark, utan i Bunkeflostrand som inte någon fläskesteg har. Där hade jag aldrig varit. Dessutom var bilfärden dit gratis. Jag tyckte det var märkvärdigt. Nästan som ett äventyr, så lättroad är jag. Bunkeflostrand påminde lite om Lomma, fast åt andra hållet. Det där begrep jag inte riktigt. Andra sidan. Det råder tung semestertid i Sverige, så då ska man inte begripa allt här i världen. Pip!
PS: Felskrivning eller inte? Borbizz blir bizzbro, för att till slut hamna rätt-BROBIZZ. Att allt ska vara så krångligt i semestertider.DS

Inga kommentarer: