måndag 11 juni 2012

Zlatans kanon mullrar i kväll

Nu ska jag inte tjata om det förnedrande nederlaget i Poltava 1709 den 28 juni. Men faktisk är det så, att svenskarna saknade riktigt bra kanoner. Det man hade var endast ynkliga 3-punds kanoner med 1,5 kg kulvikt. Det är småpotatis i sammanhanget. När nu svenskarna återvänder till Ukraina efter 303 år har man laddat med avsevärt grövre kaliber. Vi vet att vår enda internationella storstjärna, Zlatan Ibrahimovic, äger fötter med eldrörsvikt som rör sig med en ballerinas elegans. Det handlar om 12-pundare 5,2 kg kulvikt, med en förödande nedslagseffekt. Annars är kvällens EM-sittning i TV-soffan något utöver det vanliga, för en fotbollsnörd som jag. Först värmer man upp med Frankrike-England. Jag håller på England. Mycket därför jag lärde känna deras förbundskapten, Roy Hodgson, när han var guldtränare i MFF under 1980-talet. Roy är en verklig kanonkille, för att fortsätta med kanonspråket. Ja, sedan är det så tid för Ukraina-Sverige. Om det svenska landslaget ska vinna i kväll, måste Zlatan hålla krutet torrt. Härligt att få skriva denna slitna klyscha som det känns helt rätt, att få göra i dag. Zlatans kanon kommer att mullra ut över hustaken i Kiev. Sverige vinner med 2-1. Tack för mig.

Inga kommentarer: