lördag 23 juni 2012

Midsommardagen träffade jag Baron von Münchhausens fru i Lomma

Skratta du så lagom. En midsommardag då svenskens blodomlopp dansar rumba, kan vad som helst inträffa. Inte minst i Lomma. Själv sprang jag på Baron von Münchhausens fru, Ursula i Fiskboden. Hon satt och tuggade i sig en räksmörgås och pladdrade tyska. Ni ser henne på bilden här ovanför tillsammans med sin make (!?). Snabbt berättade Ursula, att hon kom från den lilla staden, Bodenwerder i Niedersachsen, Tyskland. Jo, det är därifrån som Baron von Münchhausen kom från, ni vet, världens största storljugare. Ursula presenterade sig som hans hustru, och sedan fylldes Fiskboden med den ena historien efter den andra om Baronens, hennes make, storslagna äventyr. Jag tuggade i mig friterad bläckfisk, lyssnade skarpt och skrattade. Det blev till ett muntert och märkligt möte i Lomma Anno 2012. Jag tackade. Tog Ursula i handen och lämnade Fiskboden med hennes ord ringande i öronen: "Välkommen till Bodenwerder. Jag lovar att du ska få träffa Baron von Münchhausen. Han kommer säkert att bjuda dig på en konjak från 1700-talet".

Inga kommentarer: