söndag 24 juni 2012

Filten


  Jag tittar på bilden med filten. Det första som slår mig är Galenskaparnas Claes Erikssons makalösa text om den där filten i Madrid. Jag hugger ut inledningen på texten. Filten som hänger där i luften hamnar i Madrid. Packar in den i en lysande text. Det andra som slår mig är: den spanska huvudstaden kan omöjligt ha gamla militärfiltar från något nedlagt militärförband i Ystad. För det visar sig vara i Ystad filten vilar så vackert i höjden. För en tid sedan började man spela in en ny omgång Wallander-filmer med Krister Henriksson som Kurt Wallander. Min gamla kollega från Kvällsposten, Robert Ullmin, bilden till höger, bor nästan mitt i filminspelningen. Han knäppte lite bilder, bla annat på Krister Henriksson här nedanför. Det var då filten fastnade på bild. Inte alls konstigt. Robban som vi kallar honom, är expert på gamla filtar. Jag lät filten hamna i Madrid och så till slut Klart Besked från Robert själv: ”Filten döljer något. Fast ingen vet. Kurt Wallander får utreda mysteriet”. Ja, tänk vad man kan hitta under en filt i Madrid...
 

Inga kommentarer: