fredag 8 juni 2012

Bollen


 Världens populäraste leksak. Dessutom är den till för att sparka på. Fotbollen. Bäst är det om man kan göra konstnummer med den som Zlatan. Vännen Roland Karlsson tog bilden i Warszawa. Polens huvudstad som smyckats inför landets största idrottsfest någonsin, EM i fotboll. Första gången jag kom i kontakt med Polen, var i en garderob i Västergötland för snart 43 år sedan. Bloggens äventyrare Rolle af Trollhättan bjöd mig på en slurk wybrowska med grönt strå i. Vi bytte om till frack. Vit fluga. Jag skulle nämligen gifta mig. Jo, jag och Anna-Lena är fortfarande gifta, så kan det gå när man dricker polsk vodka med ett grönt strå, i en garderob i Västergötland. Varför får jag alltid ilningar i kroppen, när jag ser den här typen av bilder? Roland Karlsson fortsatte sin polska resa med att dra upp gardinen i sitt hotellrum i Warszawa. Mitt emot på ett annat hotell hängde en handfull människor och dinglade utefter fasaden. Roland med en gedigen bakgrund som journalist och programledare får ”Hallå Trafikant”, tog bilderna. Och jag fick ilningar i kroppen. Nej, de putsar inte fönstren, utan smyckar hotellet inför premiärmatchen i EM på den nya nationalarenan mellan Polen-Grekland. Och Warszawa är en trevlig stad med spännande matställen. Polen vinner, är mitt tips. Men jag kommer inte att fira med vodka med gröna strån i. Annars har man god öl i Polen. Om jag nu ändå varit där. Skulle gott kunna tänka mig det. Landet Polen är fyra gånger större än Sverige. Befolkningsmässigt. Till ytan vinner Sverige med 215 762 kvadratkilometer, så det så. Tack för bilderna, Roland. Och så här ser hotellet ut i dag. Helt klätt med orangefärgade plattor som klistrats på som tapeter. Även fönstren är täckta?! Vad säger gästerna? Hejaramsan på fasaden begriper man, trots att man inte begriper den. Elin Rolandsdotter som studerar till veterinär i Polen, tog bilden. Tack Elin.

Inga kommentarer: