fredag 11 maj 2012

Inte för att jag bryr mig


Inte för att jag bryr mig. Björn Rosengren bröt upp en dammlucka. Mammon strömmade in. Äger nu Arnöbergs herrgård på Arnö i Mälaren. Inte för att jag bryr mig. Göran Persson blev storslagen skogsbonde i herrgårdsliknande miljö. Guldkantade extraknäck. Sprängde alla dammluckor. Inte för att jag bryr mig. Pär Nuders rådgivningsbolag gjorde en vinst före skatt på 12,7 miljoner kronor förra året. Kryddade på med statsrådspension. Äger snart en herrgård. Inte för att jag bryr mig. Thomas Östros ville testa spansk krage på bankvärlden. Nu bankman med stärkkrage, i jakten efter ett gods. Inte för att jag bryr mig. Gunnar Sträng, legendarisk finansminister. Jobbade på renhållningsverket. Skottade snö i Stockholm. Slutade med egen fastighet värd miljoner i Gamla stan i Stockholm. Inte för att jag bryr mig. Gustav Möller, legendarisk socialdemokratisk politiker. Folkhemsbyggare. Började som springpojke. Slutade som minister och förkunnade: "Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket". Inte för att jag bryr mig. Varför bor Ingvar Carlsson kvar i sitt radhus? Någon som bryr sig? Ja, kanske August Palm (1849-1922), något av den svenska socialdemokratins fader. Han sa: "Jag kan inte hjälpa att jag alltid är misstänksam mot den s k bättre klassen ".

Inga kommentarer: