fredag 13 april 2012

När jag klädde Halmstad med teaterkläder från Malmö

Det här är Linda, Gun och Lennart. De är överlastade med rockar, klänningar, kaskar och annat som ska ingå i årets sommarteater på slottet i Halmstad, ”Två man om en änka”. En poppeklassiker.
Det började med att Halmstad ringde Lomma. 
"Calle, vi ska hyra kläder på Malmö Operas klädateljé. Hur hittar vi dit," kved Lennart som varit med på bloggen många gånger. Mest som lustig Gubbe.
"Plocka upp mig. Jag blir er guide," svarade jag myndigt. 
Det var på så vis vi hamnade i operans värld, kostymförrådet i Västra Hamnen i Malmö. (texten fortsätter efter bilden)
Teaterräven Gun gick genast i spinn bland 10 000 dräkter, väl inrökta av teaterdamm. 
"Mitt i pannkakan," tjoade hon och jag blev nästan orolig för att Gun Bergström som t o m spelat revy med Tjadden Hellström på 1960-talet, skulle drunkna i det enorma klädhavet. 
Tack och lov fanns operavärldens, Katarina Karlsson, på plats och gjorde en fantastisk insats. 
Utan Katarina hade i alla fall Gun kapsejsat i operans dramatiska värld. 
"Se upp, så du inte springer på Halmstadsbon, Per Gessle, i stöket," försökte jag lätta upp stämningen med. (texten fortsätter efter bilden)
Här fanns precis allt du kan önska dig. Otaliga hyllmeter med handväskor, stolar, hjälmar, hattar och så då rad efter RAD med klänningar, rockar, byxor, kavajer och mer därtill. Alltsammans har en gång i tiden upplevt smattrande applåder och svettiga skådespelare på Malmö Operas stora scen. 
Det var inte långt borta att Lennart rev av La vendetta från Figaros bröllop. 
För tidens teaterdamm kröp inte bara in i näsborrarna, utan förvandlade våra stämband till tunga basröster. Vi upplevde teaterhistorik av det mer udda slaget. 
Och allt gick vägen. 
Den årliga traditionen med sommarteater på slottet i Halmstad, är räddad. Scenkläderna i hamn. 
Ridån går upp den 27 juni 2012. 
FOTNOT: Inga privatpersoner får hyra kläder av Malmö Opera.

Länken till Scendragets hemsida HÄR!

Inga kommentarer: