tisdag 13 mars 2012

Planeterna Jupiter och Venus sågs över Lomma

Jupiter är planeten nederst. Den ljusstarka Venus överst. Fenomenet observerades över Lomma kl 20.00 i kväll. Jag gjorde vad jag kunde med min lilla kamera för att fånga den unika händelsen över takåsarna i hamnen. Det blev två ljusa prickar på bilden. Jag tillverkade en förstärkningsbild, längst upp till höger.
Täppan blev alltså historisk i kväll. Det var där jag stod och tog bilden på Jupiter och Venus.
Jupiter är den femte planeten från solen och är med stor marginal solsystemets största planet.
Venus är den andra planeten i solsystem
et från solen räknat. Den är nästan lika stor som jorden.
Mer begriper jag inte.

Gör du?
Wikipedias bilder på hur de kan se ut på närmare håll.
Den överste bilden är Venus. Underst Jupiter.
Klokare nu?

Inga kommentarer: