måndag 26 mars 2012

Ingmar Bergman och spenaten: Bloggen uppmärksammas av prisbelönad tidskrift


Jag lyfter på hatten och tackar Ingmar Bergman, för hans kunskaper om spenat.
Så här ligger det til.
Den 21 januari skrev jag här på bloggen om demonregissörens dolda visdom om spenat. Tidskriften Filter (Stora Journalistpriset) hade en intressant artikel om inspelningen av Bergmans storfilm, Fanny och Alexander.
Det var ett inträngande granskning om hur det egentligen gick till bakom kulisserna.
Nu till spenaten.

Maskören, Anna-Lena Melin (Guldbagge belönad i år), drabbades plötsligt av njursten. Kris. Ingen fick absolut inte bli sjuk. Ingmar Bergmans konstnärsnerver hårt åtdragna strängar.
När Anna-Lena kom tillbaka sa han, enligt Filter:
-Du har väl inte ätit spenat!
Det är här jag kom in i bilden. Hur visste Bergman att spenat innehåller kalciumoxalat som är starkt njurstenframkallande?
Kunskaperna väldigt grunda på den tiden. Jag vet, för jag har blivit njustenopererad åtta gånger. Första gången redan året innan filmen började spelas in 1981.
Ingmar Bergman visste alltså vad ingen annan visste. Jag skrev om det på bloggen. Ingmar Bergman och spenaten.
Filter tyckte det var intressant och lyfte över texten. Här nedanför får ni tidskriftens överingress:

En liten bloggare har en röst som piper knappt hörbart. Nu pep jag plötsligt högre.
Och du som bor i Lomma eller är sugen på en resa. Varför inte komma och lyssna på pipet?
Nu på onsdag. Lomma bibliotek kl.18.00.
Nej, det blir ingen spenat.

Inga kommentarer: