fredag 2 mars 2012

Här klappar jag om världshistorien-månkapseln!

För ca 20 år sedan besökte jag tillsammans med familjen, National Air and Space Museum, Washington DC. I dag när NASA firar astronauten, John Glenn, 90 år, i Cleveland, rotade jag fram lite bilder från vårt besök.
Den kapsel som jag står och klappar på bilden, tillhör Apollo 11. Det var med den som Neil Armstrong, Buzz Aldrin och Michael Collins for till månen med. Jag lade in en bild på Neil knallande omkring på månens yta. Känsla, mitt Herrskap.
Snacka om att möta Lassie. Klapp-klapp. Jag lovar. Det var trångt i kabinen.

President John F Kennedy, klappade om John Glenns kapsel för 50 år sedan. Han svepte runt jordklotet tre gånger. Stort. Vilket hallå det blev.
Jag glömmer det aldrig. Jag läste allt jag kom över som skrevs. Sög i mig det lilla som visades i dåtidens stenålders-TV. Astronauterna förvandlades till levande Gudar. Jag var ung och ville också bli en av det Rätta Virket (right stuff).
Nu fick jag nöja mig med att klappa dessa märkliga kapslar på det fantastiska museet i Washington. Charles Lindberghs, Spirit Of St Louis, hängde och dinglade över mitt huvud som en annan historisk spindel.

Jag tittade in i John Glenns kapsel, Friendship 7-bilden här ovanför.
En sardinburk är jämförelsevis rena transportplanet. Våra idoler var tuffingar, men ytterst korta till växten. Och tunna som spädgrisar. Jag fick knappt in min högra 48:a i farkosten.
Jag tittade på den märkliga maten. Den avnjöts uppe bland stjärnorna. Inget att längta efter, precis. Urrk, som vi säger.
Jag tänkte på Alan Shepard (1923-1998) som fick klartecken från Houston, att tömma sin sprängfyllda blåsa i rymddräkten. Han låg upp och ner. Resten förstår ni själva.
Ha en bra dag i Cleveland, John Glenn. Det är du värd.

Inga kommentarer: