lördag 24 mars 2012

Extrem DIMMA över Lomma!

Maken till dimma har sällan skådats i Lomma. I sommar har jag bott här vid Öresund i 25 år. Av dessa har jag lallat med vår lilla vovve vid böljan den blå i över tio år. Visst har vi kämpat oss igenom dimbälten, men inte av den omfattningen som nu drabbat Lomma. För det märkliga med årets "vårdimma", är att den inte lättar under hela dagen.
I går försökte solstrålarna bryta sig igenom vid 14-tiden. Det gick så där. Knappast alls, vill jag säga.
Dimman vägrar släppa sitt grepp om oss Lommabor. Två mil in i landet ligger Dalby. Där strålade solen under fredagen. Någon dimma fanns inte.

Nej, annat var det förra sommaren. Titta på bilden här ovanför från inloppet (Höje å) till Lomma. Allt syns klart och tydligt: en fritidsbåt på väg ut, samt en man i kanot som paddlar förbi. En härlig sommarbild.
Jag knäppte bilden.
Titta så åter på vinjettbilden. Den är tagen från samma plats. I dag ser du en klibbig otäck dimma som bäddar in allt liv. Det är bara en mistlur som saknas för att göra denna lördag morgon komplett.
När jag vänder blicken in mot Lomma, undrar jag var Arne och Bodil tog vägen. De försvann i dimman.
Lättar den i dag?
Det återstår att se.
FOTNOT: Var i Dalby i dag. Även där dimma. Även om tjockan inte var av samma kaliber som i Lomma. Robert rapporterar att även Ystad ligger i dimman.F D OS-mästaren i höjdhopp, Stefan Holm, rapporterar från Värmland på Twitter: "Frågan är om det ens blir varmare än så här på midsommarafton."
Sol i Karlstad, fattas bara annat, svarar jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Calle, du tycks ha tappat kvällstidnings-stinget; så här skall det vara:

DANSKDIMMAN DÖDAR
Lommabornas utsikter
Kända Lommabor försvunna

mvh
Peter