onsdag 15 februari 2012

Sean Banan superkalkon! Mitt filmrekord krossas?

I kväll går filmen, Sean Banan inuti Seanfrika, upp på landets biografer. Redan nu hissar kritikerna varningsflagg: den sämsta svenska filmen någonsin!
Det är just detta som gör mig nästan sömnlös. Jag har nämligen haft det svenska kalkonrekordet för en svensk film i 27 år långa år. Det är i och för sig något att beundra. Den svenska unkna filmvärlden kryllar nämligen av feta kalkonrullar.
Jag själv har nämligen varit med i den sämsta. Tills nu när bananen går upp på biograferna landet runt.

Filmen Jonny Roova spelades delvis in på Rosengård i Malmö 1984. Jag spelade en frustrerad fotbollsspelare med egen replik. Lågbudgetfilm när den är som sämst. Chauffören i inspelningsbussen fick t o m växelspaken i näven.
Huvudrollen spelades av Rolf Degerlund. Han avrundade sin karriär 2006, med att dyngrak presenteras som chef för Kulturskolan i Malmö. Degerlund fick omedelbart sparken.
Jonny Roova hade premiär 1985. Gick en vecka. Ett 30-tal personer kom. Filmen ansågs så usel, att den inte ens gavs ut på VHS/DVD utan blev skokräm direkt.

Jag har naturligtvis varit övermåttan stolt över kalkonrekordet.
-Slå det, brukar jag skryta med.
Nu verkar det vara kört. Några andra sågningar än Aftonbladets, Jan-Olov Andersson:
Barometer: Sean Banan är på bioduken ett haveri. Verkar tro att publiken är helt dum i huvudet.
Ronny i TV4: Detta är förmodligen den sämsta svenska film jag någonsin sett. 0 solar
Michael Tapper i Sydsvenskan: kom tillbaka Åsa-Nisse, allt är förlåtet.

Skicka en kommentar