lördag 25 februari 2012

Premiär i Lomma för VÅRKLIPPET!

Medan stora delar av Sverige brottas med snö, välkomnar vi vårstädningen i Lomma. Först ut min berömda Täppa som behövde städas. Min älskade syrenhäck har tex aldrig under 24 år blivit kapad ner till rötterna, endast toppad och ansad. Resultatet har blivit en gles och spretig syrenhäck. Nästan också helt blomlös.
Nu fick det vara nog. Larmet gick. Premiär för det stora vårklippet i Lomma.

Eftersom min hälsa inte direkt är i toppskick, kom sonen Johan ångande. Förstärkning, kallas det för. Han utrustades med nödvändiga redskap.
-Rubbet. Bort, löd ordern.
-Allt?
-Ja, rubbet. Ner till rötterna. Du kan även
toppa till paradisbusken och jasminen.
Därmed var vårklippet i gång.

På bilden här ovanför kan ni se hur det brukar se ut före midsommar i Täppan. Syrenhäcken har då växt sig mäktig. Grön och frodig, men i stort sett utan blommor. Normalt ansas den till midsommarafton.
På tal om Täppan. Genom åren har jag skriv
it på bloggen om många händelser i Täppan. Här har hänt både det ena och det andra. Glada fester, en uggla trasslat in sig i rosorna osv och så då möbelbussen-se den inlagda bilden-som en sommar höll på att hamna i Täppan.Den övriga blomsterprakten brukar också vara riklig.
På bilden här nedanför kan ni se hur det ser ut i dag. Efter det stora vårklippet är Täppan kal. Syrenhäcken kapad ner till rötterna.
Hur ska det här sluta?
Överlever min älskade syrenhäck den omilda behandlingen? I dag finns den inte ens länge.
Fast det återstår att se.
Håll alla tummar och tår.



FILMINSPELNING I LOMMA?
Och så undrar vi vad man håller på med vid Oscars bro i Lomma?
Bilderna har jag fått från, Lasse Sandqvist, nu under förmiddagen.
Helt klart är den en filminspelning på gång.
Deckare?
Någon som vet?
Hör i så fall av dig till mig: callerockback@rocketmail.com
Tack för bilderna, Lasse.
Bodil Wirén hörde av sig:
-Enligt min granne, rör det sig om reklamfilm.
Lasse kontrar med:
-Skanska som spelar in en reklamfilm.
Hamnchefen, Lars Jörnvi, satte dit punkten:
-Skanska spelade in en film för internt bruk.
Tack ska ni ha.



Inga kommentarer: