torsdag 9 februari 2012

Jag testade "Reinfeldt 75"-fick jobb direkt!


Sällan har väl någon statsminister åkt på så mycket däng som Fredrik Reinfeldt, när han sjösatte förslaget, att jobba till 75 år. De sociala medierna fullständigt frossar i rullatorer och dementa som i framtiden ska ut på arbetsmarknaden.
Jag bestämde mig för att göra tvärtom. Testa redan i dag, ålderspensionär som jag är.
Snabbt in på arbetsförmedlingens hemsida. I Lomma finns det 28 lediga jobb att söka. Jag fastnade för regionansvarig Teamledare för Viasat med
placering i Lomma. Min hemmaplan.
Ring, Ring till rekryteraren Helene Stigsson.
-Hej, sa hon.
-Hej, sa jag och drog mitt intresse för platsen, och berättade att jag fyllt 65 år. Körde med öppna kort. Drog mitt jobbliv med över 40 år som journalist, bla, bla..
-Här bryr vi oss inte om ålder. Jag är jätteintresserad av dig. Skicka in ditt CV.
-Men jag bara tester, Reinfeldt 75 år...
-Du låter toppen. Hör du inte vad jag säger? Skicka in ditt CV med en gång, nästan på röt Helene.
Pust, det lät som jag fick jobbet på studs. Du milde tid. Mitt projekt "Reinfeldt 75" havererade direkt.


Jag ringde upp Lena Ingvarsson, chef på Arbetsförmedlingen i Malmö. Körde i stort sett samma presentation. Avrundade med att jag "nästan" redan fått jobb som teamledare på Viasat.
-Ja, där ser du. Vad bra. Ta det.I framtiden kommer vi att få brist på arbetskraft, svarar hon mig, utan att lägga någon politisk värdering i sin åsikt.
Jag förstår ändå. Statsminister Fredrik Reinfeldt har en plan. Och jag fick, mer eller mindre, ett helt nytt jobb på direkten. I en totalt annan bransch.
Livet har sina överraskningar.
I kväll är det debatt i TV om Reinfeldts förslag.
Jag borde faktiskt vara med där.


USA satsar över en miljard i kampen mot Alzheimer!
Fast här kommer kanske räddningen. Sent under torsdags kvällen körde Vita Huset ut följande besked på Twitter:
"Vi kan inte vänta: Obama-administrationen föreslår en historisk $ 156.000.000 investeringar för att bekämpa Alzheimers sjukdom".

Inga kommentarer: