onsdag 14 december 2011

Vårdkrig om åldringarna i Lomma!

Här sitter jag med min mamma, 90 år, på Oxie Vårdhem som drivs av det privata vårdbolaget, Attendo. Min mamma är både döende och sönderslagen. Söndervårdad av Lomma kommun. I alla fall näst intill.
Det finns inte ens en skärva kvar av hennes en gång så kraftfulla liv. Hon dog några dagar senare. Och var trots allt lycklig över att hon slapp skräckkabinettet, Jonasgården i Bjärred.
Min mamma bodde i Lomma, men var en av de åldringar som var på drift i Skåne pga platsbrist i kommunen. Det var allt tur det.
Det jag skriver nu är både tufft och gör ont. Tacka Lommas kommunalråd, Anders Berngarn, för det.

Anders Berngarn, delar ut en råsop till kommunens åldringsvård. I dagens Sydsvenskan får den kommunala omsorgen en rejäl avhyvling. Direkt utpekad blir lång-och korttidsboendet i Bjärred, Jonasgården, som drivs i kommunal regi.
-Saknar själ och hjärta, betonar han.
Jag vet att Anders Berngarn har rätt. Sedan får fackets ordförande, Mona Ottosson, skrika i högan sky så mycket hon orkar. Är det någon som är ute och cyklar, så är det hon.

Bakgrunden är den här:
Före valet 2010 i augusti bjöds Anders Berngarn (m) och oppositionsrådet, Karin Lyberg (s), in till min Täppa för ett parti Fia med Knuff. En lokal valupptakt med knorr.
Min mamma hade i januari 2009 vistats på korttidsboendet, det kommunalt drivna Jonasgården i Bjärred. Det blev en förfärlig upplevelse som höll på ta livet av min mamma. Hon var nämligen livrädd under dessa veckor.
Hennes rum städades inte på flera veckor. Vi kontrollerade med att placera ut papperslappar i sjukrummet.
Gemensamhetstoaletten ute i korridoren, var dagligen nedkladdad med bajs, t o m dörrvreden. Vidrigt. Våra protester viftades bort. Man skyllde på en annan dement åldrig kvinna som bodde på hemmet och som inte visste vad hon gjorde.

I min Täppa tog jag upp förhållandena på Jonasgården med Anders Berngarn. Jag visste nämligen att han hade en nära anhörig boende där. Då uttryckte Anders Berngarn samma åsikter som han torgför i dagens Sydsvenskan.
Vi hade samma syn på hur det fungerade på Jonasgården i Bjärred som drivs av Lomma kommun.
Min mamma ville alltså inte dö på Jonasgården. Hon vantrivdes intill döden på stället.
-Det blir en förfärlig död. Jag vill hem. Låt mig komma bort här i från, sa hon skräckslagen.
Det fick hon.
I stället dog hon på det privata Oxie Vårdhem i maj i år. Ett fantastiskt ställe. Rena drömmen.
Jonasgården-Oxie Vårdhem 0-10!
FOTNOT: Bakåtsträvarpartiet i Lomma, socialdemokraterna, jobbar nu för en folkomröstning. Man vill slå vakt om den kommunala åldringsvården. Jaha.
Skicka en kommentar