måndag 19 december 2011

Salt-Lasse i Lomma efterlyser vintern!

Det här är Lasse. Han står avslappnad lutad mot korvkiosken i Lomma och talar i sin mobiltelefon.
-Svarar Kung Bore, tjoar jag när jag kommer på min cykel.
-Nä, han håller sig undan, svarar Lasse och suckar.
De senaste vintrarna har han plogat snö och saltat våra gång-och cykelvägar. Från tidiga morgnar till sena kvällar.
Snön kom redan kring den 20 november. Det fortsatte att vräka ner. Vi fick en vit jul 2010, med osedvanligt mycket snö i Lomma.
-Ja, då fick man verkligen ligga i, minns Lasse.

I dag står han där och med sina trötta arbetslösa saltsäckar.
Inte en snöflinga så långt ögat når.

Inte ens en isfläck.
Under måndagen hade vi 5 grader varmt. Jag går in på den norska vädertjänsten, Yr. Vädret på julaftonen i Lomma blir 5 grader varm. Och sol! Det är nästan läge att grilla julkorven i Täppan.
Det här är vintern är än så länge 5-graders-värme-vinter i Lomma. Tom på snö och is.



Nej, annat var det för ett år sedan. Vår lilla tomte i Täppan frös nästan häcken av sig, 18 minusgrader.
Rita Hayworth värmde sig med ylletrosor och jag i långkalsonger från andra världskriget, samt en gulnande pälsmössa och såg ut som ”Han är min soldat, någonstans i Sverige”.

Varje morgon vaknade jag vid halv fem-tiden till ljudet av Lasses plogbila.
Visst saknar vi det?
För även Gubbar kan bli som barn när det snöar.
I år får man väl klippa gräset i Täppan till julaftonen.
Här följer två bilder till från Lomma som det såg ut för ett år sedan.
Suck.


Inga kommentarer: