måndag 19 december 2011

Boksläppet i Lomma: En succé!



Ett, två TRE-där drog kommunalrådet, Anders Berngarn, skynket. Årets boksläpp i Lomma var därmed ett faktum.
I bakgrunden stod det tidigare kommunalrådet, Thomas Håkans
son, och kanslichefen, Eva Elfborg, och njöt i fulla drag. Det är nämligen, Thomas Håkansson, som är huvudredaktör för boken om Lomma hamn och dess tillkomst.
Nu har jag inte hunnit med mer, än att bläddrat igenom boken. Stannat upp och gjort vissa nedslag. En sak är då säkert. Den ger ett gediget intryck med många
spännande bilder, både från dåtid till nutid. Hela resan får man följa.
Den jättelika förvandlingen av Lomma hamn till en stadsdel, har kommit till halvtid. Det är den fasen som boken nu skildrar i text och bild. Själv ska jag ägna julen åt att läsa boken och gotta mig åt alla förnämliga bilder.
Thomas har lett ett team skribenter och fotografer på ett förträffligt sätt. Det är ett historiskt dokument som pryder sin plats i varje hem i Lomma, så mycket kan jag redan nu konstatera.
På sitt sätt är mina bilder från måndagskvällen boksläppet också historiskt. Något liknande har mig veterligen aldrig inträffat på biblioteket.
Alla potentater i kommunen var där. Väldigt många du och jag. Tack och lov, även min lilla kamera.
Den fick jobba.


Inga kommentarer: